Gud - världens bästa practical joke...

Det finns få saker som gör mig så förbryllad och arg som religion. Ja, det skulle kanske vara de religiösa individerna då, men generellt stör gudstro mig något så in i helvete att klockorna stannar. Kan vi inte tillsammans skärskåda hela frågan om gud ett kort ögonblick? Jag vet att detta är frågor som stötts och blötts i urminnes tider, sedan den dagen som den där antagligen knarkpåverkade snubben  gjorde bok av sina syfilisfebriga fantasier och tryckte upp sitt första exemplar av bibeln.


Gud skapade allt. Känn på den. "Skapade allt". Tillåt mig då att ställa frågan, hur skapades gud? Allvarligt alltså, födde han (hon) sig själv ur sitt eget arsle? Det är makabert att tro att någonting uppstår ur ingenting, och att detta ingenting verkligen inte är någonting, uppståndet ur ingenting. Är ni med?


"Skapelsen kan inte vara en slump". Inte? Hur genomtänkt är du? Om du har en oändlig tid på dig att åstadkomma något av ren slump, så kommer du förr eller senare att uppnå det. Om du har hundra miljarder tärningar som du om och om igen släpper ifrån Kaknästornet, så kommer dessa förr eller senare att  landa med ettorna uppåt. Fan, de kommer förr eller senare landa i en formation som är en perfekt avbild av Bert Carlsson, jag lovar. Får du bara tillräckligt med försök så blir det så. Det är nämligen så att om du delar ett ändligt tal med ett oändligt tal, så blir summan noll. Och blir det inte det så har du helt enkelt inte delat det tillräckligt. Förstår du kopplingen? Om du inte gör det så är du antagligen religiös.


Man skulle kunna hålla på så här i all evighet, men det orkar jag inte. Jag bara nöjer mig med att konstatera att jag är ateist, den enda sanna läran, och att allt annat är puckat. Varför har mänskligheten ett sådan otroligt behov av att få klamra sig fast vid något som ska ta hand om en? Något som man kan kanalisera sitt oförstånd mot? Är det tanken på att du föds, helt utan någon som helst mening, och dör obemärkt? Att det sen bara är svart. Är det så skrämmande? Du föds och du dör och där emellan så har du förhoppningsvis ett och annat garv, lyckas ligga med några snygga människor, får några kids som för ätten vidare, kanske tar dig en riktig midsommarbläcka och sen är det end of story. Game over och slut på snusket.

Det leder mig dock in på en annan fråga. Varför, oh varför, skulle det finnas ett liv efter döden? Varför skulle du ha någon form av medvetande? Hade du det innan du föddes? Nej just det. Varför skulle du ha det efter? Eller reinkarnation. Vad är det för jävla bullshit. Visst, låt säga att vi föds om och om igen, som andra varelser, människor, träd, fåglar, whatever. Men om du inte minns dina tidigare liv, finns det då någonting som talar för att det är just DU som återfötts? Jag menar, om vi inte vet om att vi återföds, då kan vi väl lika gärna skita i det? Det kan väl omöjligt finnas en tröstande poäng i att återfödas som kung, om du inte vet om att du blivit kung efter att ha haft ett jävla skitliv som Irakisk bonde innan?  Jag kan iofs se en poäng med att återfödas i Nirvana. Jag har alltid gillat Nirvana, jag tycker deras plattor är bra.


Well well.. Jag vet inte riktigt vad det här blev för blogg, men alltid retar det väl någon.. :)

Var rädda om er, hela världen består av religiösa dårar som inget hellre vill än att mörda, sexuellt utnyttja och tortera i guds namn. Det har skett i tusentals år och kommer ske i tusentals till. Avskaffa religionen!


Kommentarer
Postat av: hannah

1. Om ingenting inte kan uppstå ur ingenting, varför tror man då på big bang eller andra teorier? Om man tror som du så kan man inte tro någonting alls.. Om jorden alltid har funnits så kan lika gärna Gud alltid ha funnits.. Men om jorden uppkom ur ingenting så kan man oxå tro att Gud uppkom ur ingenting.. (men d gjorde han inte för han fanns i evighet)



2. En slump kan itne tillverka något så intelligent som jorden. Isåfall är dina betyg bara en slump, och du kan inte egentligen någonting.



3. jag tror itne på reinkarnation, jag tror på evighet i himmel eller helvete.



4. mord, sexuella brott osv, sker mer utanför religionen än inom.. Det är fel, och ingen religion står egentligen för det.





2009-01-05 @ 15:43:13
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: ateist_jope

Ja det var väl just så. Allting kan ske av en slump.

Om slumpen har tillräckligt lång tid på sig så kan den utföra vad som helst.



Nu döper vi härmed om Gud till slumpen!



Till hannah:

jo man kan tro på massor med saker, däribland människor, evolution, vetenskap och Kärlek.



Man kan dock inte, om man vill framstå som smart och oinskränkt, tro på gud.

Gud är ett sätt för folk att släppa det hemska i att man faktiskt är rätt obetydlig efter sin död.

2009-01-05 @ 16:13:29
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: Vickie Von Vina Albali

Vad klok du är vännen, och arg- sexy, rrrooooowwwwwrrr- men ja KANSKE säger så bara för att ja tycker du är snygg det vet inte du- Mvh shallow slutty slut;)

2009-01-05 @ 16:24:40
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: theadmin

Hannah: Nu är du ute och cyklar bigtime. För det första har jag aldrig påstått mig tro på någonting. Jag tror att saker kan uppstå ur ingenting, det är det som är poängen. Det är DU som säger att en gud skapat allt, vilket gör att denna gud måste funnits först.



2. Allvarligt, har du missat en stor del av din skolgång? Eller har du gått på Livets Ords skolor månne? Det skulle i så fall förlara en del. om du inte förstår den matematiska belägenheten bakom slumpen så borde du vara tyst i frågan.



3. Vad är "evighet"? Om jag dör idag och kommer till någon av dina himlar eller helveten, ska jag då spendera en "evighet" där? Men vafan, den som hamnade där för 100 år sedan måste ju få sitta längre än mig, hur länge vi än sitter? Skumt det där..



4. Nej det är nog sant att ingen religion per definition "står för det". Men om du inte förstår att det är religionen som stått för nära nog all djävulskap sedan urminnes tider så är det något ytterligare som är fel med dig.

2009-01-05 @ 17:50:01
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: mikey

för det första så finns det forskningar som tyder på jordens skapelse.

att gud skulle gjort det finns i en berättelse.



det är som att jag skulle se en röd bil köra förbi mig men jag tror att det är en blå bil bara för att jag har en lapp i fickan där det står "det var en blå bil". det går inte ihop och jag förstår mig verkligen inte på sånna insnöade, hjärntvättade människor som tror att bilen var blå.

försök hänga med i exemplet :p



för det andra så skulle många miljoner civila människor fått en naturlig (med åldern menar jag då) död eller ännu levat om det inte fanns religioner. varför tro på något som bara finns i ord och text som samtidigt dödar människor varje dag? det är lika puckat som att stå stolt bredvid Hitler.

2009-01-05 @ 18:23:39
URL: http://majkell.blogg.se/
Postat av: Vickie Von Vina Albali

Men hörrni orka tjafsa! Jag orkar inte surna till ens. Vill man leva i tron att man hamnar i himmel eller helvete (OH gosh, trist som faan) så kan man göra det. Ingen vinner. Gå i frid nu- seriously.

Alla tror ju ändå på sitt. Eller finns det en liten chans att någon av lagen kapitulerar och säger: Aaah du tänker så...ja kör på din linje...forever and ever i evighet amen. Vickie älskar alla barnen på vår jord. Fast mest älskar ja admin;)Släpp honey...

2009-01-05 @ 18:57:18
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: Marielle

Glöm inte tävlingen! Sista chansen att vinna priser värda 200kr nu! Kram

2009-01-05 @ 19:08:18
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: den lille stridsvagnen

HÖR DÄR ADMIN_PLUTT!! glöm för fan inte tävlingen du kan ju faktiskt vinna något som du inte vet att du vill ha som är värt 200:-



Glöm den för fan inte!

2009-01-05 @ 19:27:01
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: mike

vi är ju alla på samma sida. det är bara Hannah vi har i siktet. det kan fortsätta så :)

2009-01-05 @ 20:03:19
Postat av: Vickie Von Vina Albali

Såklart vi står enade- Admins gäng vs Wordoflifepeople. Nä ja tar mig ett glas rött å stalkar brorsan på MSN tror ja...eller plöjer blogvärlden för att få uppslag, blogtorkan är brutal. Å mikey mike on the bikey bike, vare du som skulle fixa min sida? Ja kanske ska börja tänka då. Nytt år ny bloggfasad:)

2009-01-05 @ 20:56:45
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: theadmin (satan)

Jag skrattar så jag gråter.. Vafan är det för människor som den här världen är befolkad av?



Och en sak till Hannah lilla, jag påpekade att en av de mest värdelösa och skrämmande sakerna med religion är att förälsdrar lurar in sina barn innan de kan tänka själva. Men du höll inte med. Så du menar, helt ärligt, att du själv valt att vara med i Livets Ord? Dina föräldrar är inte med? Du har inte blivit påverkad, ingen nämnde Livets Ord för dig innan du blev 18 och då valde du det självmant?



Kom igen! Om ni vill kasta bort era liv på ren och skär skit, så gör det. Men se för helvete till att inte sprida sjukdomen vidare genom att kasta in era barn i dyngan innan de kan tänka själva. Då får man en massa mentala fruktsallader som Ulf Ekman och annat löst patrask. PUNKT.

2009-01-05 @ 21:17:23
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: hannah

jag var över 18 när jag gick med i livets ord, och nej, mina föräldrar är inte medlemmar där

2009-01-05 @ 21:44:05
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: hannah

då har du nog inte träffat många.....



Förressten så är inte "ateism" den enda rätta tron

2009-01-05 @ 21:55:33
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: hannah

Ekman heter han, och jag har förressten länkat till honom på min blogg.. Menyn till höger... Aja i alla fall.. Kul att du har dina trevliga åsikter om vad jag borde göra, men jag har faktiskt redan hittat det jag vill göra i livet. Nämligen leva för Gud. Och det har jag rätt att göra. Men du får självklart styra ditt eget liv. Bless

2009-01-05 @ 22:17:39
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: jope

hannah



Jag hoppas att gud (med litet g)

får del av alla pengar Eklund, ekberg,ekman_scammer, eller vad han nu heter, sitter på.



Gud skulle nog inte acceptera bedrägerier om han fanns.



Sen får vi väl hoppas att gud tycker att du gör något bra, när du lever ditt liv för hans skull.



Tror ni alla att ni är jesus eller?

2009-01-05 @ 22:27:34
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: hannah

Du glömde att GUD är upphovet till alla pengar... han får inte av oss, utan vi får av honom

2009-01-05 @ 22:49:56
URL: http://hannahslife.blogg.se/
Postat av: jope

nej pengar är något människan kom på ganska sent.



Troligen runt 1000-talet detta för att förenkla byteshandel.





men vissa hävdar att de ger tillbaka pengar till honom....Det kontot skulle jag vilja ha.

2009-01-05 @ 22:55:31
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: jope

revidering 700f.kr Egypten

2009-01-05 @ 22:57:43
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: jope

revidering igen



mindre asien, antalonien, nuvarande Turkiet. samma år dock

2009-01-05 @ 23:02:06
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: Bull

Ska vi tala om religösa bloggar så finns min favorit här. http://gudsvrede.blogspot.com/

Tyvärr har Jeremia inte skrivit något på länge...

Men det var roligt så länge det varade.

2009-01-05 @ 23:05:58
URL: http://bull.kinkig.se
Postat av: theadmin

Hannah, jag skiter i vad fanskapet heter. Den dagen han knäböjer inför mig som den nolla han är, den dagen ska jag överväga att stava hans namn rätt..

2009-01-06 @ 00:17:42
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: Blog-Wifey

Älskling! Släpp! En stroke verkar nära förestående.

Slappna av!

2009-01-06 @ 00:51:11
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: den lille stridsvagnen

told me what?!!



told me att jag hatade samurajscenerna?

told me att jag somnade första gången jag såg 2:an?



exakt vad var det du told me?

2009-01-06 @ 00:56:47
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: Blog-wifey

men HERREGUD som vi säger inom sekterna, inget förslag just nu..måtte vi aldrig bli osams du o ja hjärtat, är du skorpion eller:D

2009-01-06 @ 00:57:04
Postat av: mike

skriv ett nytt inlägg så snart du kan brush. vi måste släppa jesus och hans ghetto boys ett litet tag. det verkar som alla helgon slipar sina klingor!

2009-01-06 @ 10:32:31
URL: http://majkell.blogg.se/
Postat av: Tiltmaster

Så du tror helt och fullt på vetenskapen? Och vem är en av de främsta vetenskapsmännen genom tiderna? Albert Einstein. Och vad har han sagt?



"Den som ser universums perfektion och ändå förnekar Guds existens är en dåre"



Att Gud tex skapade jorden på 7 dagar är en liknelse som mycket, mycket annat i bibeln. Ordning på skapelse berättelsen stämmer enligt vad alla vetenskapsmän har bekräftat. Bara det att dagarna var flera hundra miljoner långa.



Varje liknelse går att tolka på olika sätt och bör också göras så. Anledningen jag att Jesus snackade i liknelser, tror jag var för att hur skulle människorna annars kunna förstå?



När han beskrev himmelriket liknade han det bland annat, med en vacker nyskörad åker. Tänk dig själv, om du skulle beskriva en kaffekokare för någon som överhuvudtaget inte har en aning hur någon sådan ser ut, vad gör du? Jo, du försöker likna det med något som personen i fråga vet hur det ser ut.



Sen tror jag att Gud är alfta & omega, början och slutet. Att han varken kan födas eller död.



Sen håller jag med dig om att religon inte gör allt rätt hela tiden. Som tex religiösa krig, vad finns det för mening med det? I alla stora religioner förspråkas inte våld överhuvudtaget...



Med det sagt kallar jag mig inte religiös själv, trots att jag tror på Gud. Religion betyder blidkande, dvs typ:



"Göra en massa saker för att behaga Gud, så att han håller sig god"



Men det är verkligen inte därför jag är kristen. Gud är god och djävulen är ond. Vi lever i en ond värld för att Gud gav oss människor ett val att välja mellan gott och ont. Och eftersom, som du förmodligen vet, det är lättare att göra fel än rätt, det tar emot, krävs något av oss för att göra rätt så väljer alla att ta fel väg. Alla synder, alltså är vi alla lika inför Gud. Jag, Hannah, Du och alla andra är precis lika älskade av Gud allihopa.



Här kommer det bästa! Gud älskar oss så mycket att han´sände sin ende son till jorden och lät honom dö på det värsta viset för att rädda oss och förlåta oss för våra synder, för att den som tror på honom ska få evigt och underbart liv, i himmelen efter döden.



Himmelen tror jag är den perfekta platsen. Den är olika för alla eftersom alla är individer och behöver olika saker för att göra oss lyckliga.



Du tror inte livet i sig är något djupare än att födas, växa upp, jobba, ha kul, leva rikt, föröka sig och dö?



Till sist, har du gett Gud en chans? Han finns där för dig bara du vänder dig till honom :)



Stå på dig Hannah och Gud välsigne er alla!



Glöm inte att alla har rätt att ha sina egna åsikter och dessa är endast mina. Och om vi ska diskutera tro får vi göra det på moget sätt utan personangrepp och annat dumt.



Tack för mig.

2009-01-06 @ 21:16:52
URL: http://alwaysontilt.blogspot.com
Postat av: theadmin

Jag tackar dig för din kommentar i min blogg. Jag uppskattar genomtänkta människor, oavsett tro och jag köper att dina argument är just dina argument.



Du har en poäng i att alla får tro vad de vill och ha vilka åsikter de vill. Det enda jag egentligen på allvar opponerar mig mot är när vuxna drar in sina barn i dessa, vad jag vet är, fantasier. Det smärtar mig när vuxna människor, som borde ha ett större ansvar, fortsätter föda den best som är kyrkan (och alla andra "kyrkor" för den delen) genom att offra sina barns tänkande till fadern, sonen och den helige ande.



Folk får som sagt tro vad de vill, men det är makabert att det finns människor som i denna moderna tid, faktiskt tar åt sig av dessa historier och håller de för sanning. Det finns ingenting, verkligen ingenting, som talar för att gud och anhanget runt omkring skulle vara det minsta mer troligt än star wars-filmerna, liftarens guide till galaxen, eller för den del vilken random feberfrossa som helst.



Jag menar inget illa mot dig som person egentligen, ha du din tro om du behöver den. Men du ska vara medveten om att jag och många med mig likställer godstro med exempelvis "the church of subgenius". Ingenting är mer troligt än det andra, båda sakerna är "way out there".



(oftheSubGenius" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/ChurchoftheSubGenius)

2009-01-06 @ 23:22:23
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: mike

du säger att du älskar Gud. kan du bevisa något som Gud gjort för dig? BEVISA. kan du det?



och du.. Einstein gick ofta utan skor. han må ha varit grym på det han gjorde, men vissa saker är bara rent utav korkade. varför skulle något av allt han sagt, inte kunna vara det?

2009-01-06 @ 23:24:07
URL: http://majkell.blogg.se/
Postat av: jope

ge det bara en chans så ska ni, mina bröder och systrar finna frid!



http://www.venganza.org/

2009-01-07 @ 21:08:03
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: jope

var är min kommentar???!!



JÄVLA SKITBLOGG!!

2009-01-07 @ 21:11:03
URL: http://jope.blogg.se/
Postat av: Tiltmaster

Mike: Nej, jag kan tyvärr inget bevisa. Jag kan inte bevisa för dig att han ens finns eller vad han har gjort för mig. Men kan du bevisa att han inte finns? Eller att han inte gjort något för dig eller mig?



Visst har säkert Einstein sagt korkade saker men jag tycker det där var väldigt smart. Har du tänkt på hur vi fungerar, djuren och nuturen. När man funderar över det så passar allt ihop. T.ex har alla djur sin grej och de kompletterar ofta varandra. Finns sjukt mycket roliga grejer som djur har för sig. Jag tror Gud hade askul när han gjorde djuren xD



Har du varit utomlands i något land typ Thailand och sett det paradiset? Att något så vackert skulle vara en slump är för mig ganska obegripligt.



Jag tog bara Einstein som exempel för att jag anser att Gudstro och vetenskap hör ihop. De senaste undersökningarna visar att ca 40% av världens forskare tror att det finns någon som ligger bakom skapelsen av denna jord.



TheAdmin: Tack detsamma. Jag är glad att vi båda respekterar varandras åsikter, även fast vi uppenbarligen tycker väldigt olika i detta ämne.



Vilken är din passion i livet? Poker, bloggande, diskussioner? Tänk i alla fall på din största passion. Något du upptäckt som du tycker är jättespännade. Skulle du inte vilja att dina barn hittade samma passion? Så ni kunde dela den glädjen?



Samma sak tror jag det är med att överföra sin tro till sina barn. Som förälder vill man det bästa för barnet och om man då är troende är det väl ganska naturligt att prata om Gud och be bordsbön varje dag och så?



Många gånger hör man om föräldrar, tex pappor som älskar en sport, säg fotboll. Man lyckades själv inte i A-laget utan försattes mest på bänken. Sen när man får barn vill man gärna att de ska leva sina egna drömmar om att kanske bli fotbollsproffs. Som små sätts barnet i fotbollskolor men i tonåren vill barnet göra något annat och det uppstår en konflikt. Om det är en förstående pappa inser han att hans son måste leva sitt eget liv och då låter honom göra något annat.



Som barn följde jag och mina syskon med våra päron till kyrkan till söndagsskolan och allt det där. Men sen när vi blivit äldre så alla fått välja själva vilken väg de vill gå. Ingen tvingade oss att gå upp på söndagsmorgonen och gå till kyrkan och inte heller gå till ungdomsmötet på fredagskvällen. Men de flesta av oss gjorde det ändå, för att vi ville. Det fanns något där som gjorde att vi mådde bra av att vara där. Och man märkte att när man inte gick inte kyrkan så var det lätt att falla in i allt annat och då fanns det en stor saknad i livet. En tomhet som tog bra meningslöst-känslan.



Mina föräldrar tvingade inte på oss sin tro och det är nog därför de flesta av oss syskon har blivit kristna. Och jag är ganska säker på att de allra flesta kristna föräldrar inte tvingar eller hjärntvättar sina barn. Frihet är en stor del inom kristendomen. Alla ska göra vad de känner är rätt.



Tack för denna intressanta diskussion. Mycket roligt att försöka svara på era frågor gällande Gud, kyrkan och tro. Bless you.

2009-01-08 @ 04:08:39
URL: http://alwaysontilt.blogspot.com
Postat av: Sara

åh jag såg den där dokumentären! Förbannad jag blev asså! Höll på o koka över dom jävlarna! Det att de drog in stackars barnen i det hela med dom fatta ju inte ens va dom snacka om ungarna.. stackars folk asså.. synd om dom..

2009-01-08 @ 23:05:18
URL: http://www.sarasliv.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback