Pokerteori - the correct way to play the game...

Jag känner att jag måste gå in och räta ut en del frågetecken. Många pokerspelare i Sverige, för att inte säga världen, har missförstått mycket stora delar av de mest strategiska beslut du måste ta vid ett pokerbord. Ken Lenaard, Erik Sagström och Mauro Scocco med flera, har hört av sig till mig och frågat om jag inte på ett mer riktigt sätt kan beskriva några av de mest kritiska taktiska detaljerna inom No Limit Hold´em-cirkusen. Självklart mina vänner, här kommer en mer avancerad skola än vad ni är vana vid! Den riktar sig mest till low/mid/high-limit-grinders som har för ambition att kanske "skotta" lite på High Stakes Poker inom en relativt snar framtid. Håll tillgodo!

Positionsspel:

Många menar felaktigt att det är den sena positionen att agera som är den mest fördelaktiga. Vem som helst med lite pokervana eller en smula logiskt tänkande kan snabbt slå hål på den teorin. För det första: Vem har inte hört Phil Gordon i Celebrity Poker Showdown bedyra hur viktigt det är att ta kommandot i handen? Just det. Och hur lätt är det att inneha kommando när du är sist att agera och bara kan ta besluten på redan tagna beslut? Dina motspelare har ju defakto redan agerat, du är så att säga "LITH". (Pokerlingo: Last In The Hand)

Den bästa positionen på ett pokerbord är alltså den första att agera, eftersom du på så sätt kan styra skutan i vilken riktning du vill. Får du omslag har du möjligheten att lägga dig och har på så sätt en full read på din motspelare (när du alltså hör Den Lille Stridvagnen sitta på Cosmopol och säga "du är en sån jävla FTA" så menar han att personen ifråga är "First To Act"). Du har dessutom alltid möjligheten att själv göra ett omslag från tidig position i en höjd pott  och eftersom det åter ger dig kommandot så kan du i princip inte förlora här. I det stora hela kan man helt enkelt säga att det är omöjligt att ta kommandot i potten ifrån spelare som sitter FTA (First To Act) eller UTG (Use The Goat), dvs de två termerna för den första positionen efter BB (Big Blind).

I tidig position har du alltså alla förutsättningar att spela svaga kort, eftersom du har möjligheten till omslag som siste spelare. Då har du skaffat dig både positionsfördelen av att vara först, samt positionsfördelen att vara sist, eftersom du kan höja, invänta reaktioner, och höja igen på eventuella höjningar fram till dig. Det här spelet brukar i Vegas benämnas FALP-play (First And Last Position Play), ej att förväxla med "Faul Play" som är något annat.

Att i motsats till ovanstående sitta sist, alltså på "knappen", är mycket svårspelat. I den här positionen bör du endast spela Premiumhänder (alla par över 8, AA-A9 samt "suited connectors"). Varför? Jo, eftersom det är en position där du är sist och alltså i de flesta lägen har som enda möjlighet att syna. "Men är det något fel att syna? Och kan man inte slå om på en bettad bräda?" Nej min vän, inte när personen innan (som alltså har position på dig) har ställt in allt. Då är du tvingad att syna eller folda, och syna vill du inte göra med mindre än ovan nämnda premiumhand.

Outs:

Outs är ett mycket intressant matematiskt fenomen som man måste behärska i poker. Det finns 13 kort i leken av varje färg. Om du alltså har två spader på handen så betyder det att det potentiellt finns 11 spader kvar i leken. Du kan naturligtvis göra matematiska avräkningar baserat på vad de andra vid bordet har, men det är en mer sofistikerad beräkning som i princip bara tillämpas på min nivå och över. Det räknar vi på vid annat tillfälle.

För att åtregå till exemplet ovan; Du har 2 spader på handen. Brädan landar med två spader och ett ruter. Hur många outs har du nu för att vinna handen? Du måste först bestämma dig för vilken hand som krävs för att vinna potten. Färg eller två par är ett ganska säkert kort för dig. Detta ger dig 11 outs för färgen, samt 3 outs på par. "Men vänta nu, du sa ju två par?". Jovisst, men du måste ju faktiskt få ett par innan du kan ha outs på nästa! Så addera nu istället 4 outs från nåstkommande bettingrunda till den nuvarande handen, som då ska ge dig två par. Du måste ju få korrekt antal slutliga odds att beräkna på vid en eventuell showdown.

Alltså har du 18 outs inför nästa kort, men redan här måste du börja tänka på vad som händer om du missar ditt drag, hur många outs har du då? Jo självklart har du fortfarande 11 outs för färg, men du kan inte längre få två par. Om du däremot träffar ett par men inte färgen på turn så har du ytterligare 14 outs inför river. Alltså kan vi efter floppen säga att du har 11+3+4 på turn +11 outs på river, alltså 18 outs efter flopp. Om du då missar turn helt och sätts i det läge att du har 11 outs igen så adderas det till den ursprungliga situationen på, dvs 11+3+11+11, vilket ger 36 outs. Det är din totala range av kort som kan komma på turn och river för att du ska vinna handen.

Alltså, du har 36 outs efter flopp. Som du vet så finns det 52 kort i en kortlek, minus dina 2 samt de 3 som är kända på bordet. Summan är 47 återstående okända kort och 36 av dessa hjälper din hand till vinst. Du förstår säkert att du i princip inte kan förlora den här handen då du är över 75% att sätta din hand och raka hem potten. Skulle du dessutom missa turn så finns det ju då ännu färre kort i leken, 46 st, men med dina konstanta 36 outs har procentsatsen förbättrats något i din favör.

Samma enkla matematiska principer tillämpas naturligtvis genom alla typer av situationer, oavsett om du har pardrag eller öppet hålstegdrag (en sk "Double Belly Buster").

Nästa gång tänkte jag gå igenom Potodds och EV, hoppas att ni har nytta av mina kunskaper fram tills dess! Nu är det bara att gå upp i nivå, leta upp mig på Prima (flaska77), och testa era nya kunskaper!

Eder // theadmin

" Att tänka som theadmin vid cash game-spel har stärkt min ekonomi enormt " - HeFo

Kommentarer
Postat av: Valterego

This is a ripoff :-)

I min serie om Valteregos pokerskola för ett år sen skrev jag om positionsspel med nästan identiska argument.... Sen insåg jag att din text var äldre än min.



//Big E

2008-11-20 @ 19:27:59
URL: http://www.valterego.se
Postat av: theadmin

Det är helt ok Erik, jag vet med mig att jag insiperar folk till att bli bättre pokerspelare, även undermedvetet. Ibland blir det som i ditt fall, så till den milda grad subtilt att personen själv tror att han eller hon kommit på dessa geniala drag.. :P

2008-11-20 @ 19:49:18
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: Valterego

Snacka inte skit. Jag var grym, säger grym!, i lördags. Jag hade mina motspelare i mina händer, men några bad beats och att springa in i lite fegspel kan fälla den bäste. När jag tänker efter var jag weltklasse faktiskt.



//E

2008-11-21 @ 09:17:50
URL: http://www.valterego.se
Postat av: Klyka

Som FL-spelare är ett av de största misstag man kan göra att folda för många händer där man faktiskt har odds att gå vidare. Tack vare din outs-skola så inser jag nu att bästa sättet att undvika detta misstag är att aldrig folda.



I nästa avsnitt ser jag fram emot en förklaring av varför man aldrig ska satsa eller höja.



/Klyka

2008-11-24 @ 19:24:19
URL: http://economatheek.blogspot.com/
Postat av: theadmin

Klyka,



Det kommer att komma många aha-upplevelser för alla som inte behärskar alla aspekter av spelet. Jag tänker på saker som varför bluff-folden är så powerful och hur man får någon som gått all in preflopp att lägga sig på turn. Ja, sånna basic-grejer som jag använder dagligen. Stay tuned!

2008-11-27 @ 22:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback