7-stegsraket

Jaja, jag vet. Ni förväntar er den sedvanliga bombningen av någon mindre mentalt bemedlad stackare som Jonas eller Hannah, men det kommer inte här. Ibland känner jag att jag bara måste få ge tillbaka. Bring it back to the community, så att säga. Tacka Allah för min osedvanligt osedvanliga begåvning. Därför ger jag er nu en chans att bli svinigt rika i poker. Alla som läser här kommer inte att fatta vad jag skriver, jag tänker på Vickie och diverse annat lössläppt Harrysfolk. Men så kan det vara ibland, man kan inte alltid få vara med när de vuxna pratar allvar.
 
Ett obekräktat rykte säger att i princip alla pokerböcker som finns ute i handeln idag, och i princip alla välkända pokerexperter och förstå-sig-på-are, har hämtat sina idéer och tankar ifrån en och samma källa. Mig. Därför lanserar jag nu sammafattningen av alla teorier i en och samma blogg, en blogg som helt enkelt gör dig till en vinnande spelare. Obönhörligen. Utan förbehåll. Money back guarantee. Den här bloggen är skriven med 1/10 ironi, 1/10 sarkasm, 1/10 humor och 8/10 allvar. Jag tror på fullt allvar på detta, även om det kanske inte framgår.

Du behöver egentligen bara följa några regler för att med säkerhet gå plus på poker, och aldrig vika ifrån den utslagna vägen. Följer du mina råd kan jag garantera dig att du går plus. Hur mycket du plussar är inte upp till mig att sia om, det beror naturligtvis på hur mycket du spelar för och hur mycket du spelar, men även detta går att reglera med hjälp av mina världsomvälvande regler. Dessa regler talar inte om för dig hur du ska SPELA, de talar om du hur ska hantera allt annat än själva pokerspelandet i sig. Jag utgår ifrån att du kan räkna odds och outs och att du tar rätt beslut i varje hand. Vi kokar ner det till några enkla punkter, den beryktade 7-stegsraketen. Såhär är det.

1. Skapa dig din första bankrulle. Det går att "grinda" sig till ett startkapital ifrån nära nog noll kronor, med hjälp av freerolls och microlimit, men det är ett själsdödade arbete och inget jag rekomenderar. Sluta istället vara en sån jävla snåljåp och sätt in en slant, åtminstone en laxpudding. Jag rekomenderar 10000 kronor, det borde du ha råd med. Inte? "På den åttonde dagen skapade han nätpoker och på den nionde dagen skapade han Finax Telefonlån". 10 lax alltså. Har du dom på kontot nu? Bra, då kan vi börja tjäna cash.

Nej allvarligt, jag menar inte att du ska låna pengar till spel, men jag menar att du inte ska vara FÖR snål när du avsätter deg till en bankrulle. Om du sätter upp ett fondsparande så gör du det väl inte med 20 kr i månaden, varför ska du göra så med poker? Ta en summa som går att jobba med, jag lovar dig att det kommer att kosta dig mer i längden att strö "småpengar" på pokerborden.

2. Öppna ett extra bankkonto för din bankrulle. Du ska INTE ha alla dina pengar på en pokersajt, dels för att du lättare kan tilta bort dom om du är packad eller lider av "Gulus Badbitus Tiltus Hinkus", eller "Galenpannasjukan" som den normalt kallas, samt att det finns risker med hackade konton och sånt. Du ska ha ett bankkonto. Där är pengarna verkliga, de presenteras i Svenska Kronor, och de är lätt åtkomliga. Dollar på en pokersajt upplevs som fiktiva och slaskas med på ett annat sätt. När du ska spela så för du över via kontokort, och när du har spelat klart så för du tillbaka. Självklart kan du lämna en slant, men det där avgör du själv. Personligen är mina pokerkonton nära nog nollade när jag inte spelar. Det betyder dock att du måste ha mer kapital på kontot än det du spelade för, men det har du om du följer 20%-regeln (se punkt 4). Annars tvingas du ju vänta 3-5 bankdagar innan du har pengar igen.

3. Välj en site, vilken som helst. Det är mer eller mindre samma skit alltihop så ta bara nån på måfå. Personligen gillar jag sajter med rakeback eftersom det ger mig ett fiktivt plusresultat de gånger jag egentligen går jämt upp och det är något även du bör göra. Självklart kan du välja exempelvis Svenska Spel som ju redan har en låg rake, men personligen är jag mer den typen av människa som betalar lite mer i skatt varje månad och sen får ett fett besked när skatteåterbäringen kommer. Ett tvångssparande om du så vill.

4. Ta 20% av din rulle och fördela det på 3 bord. Inte ett, inte två, inte fyra. Tre bord. Du bör alltså sitta med ca 660kr på varje bord, och alltså spelar du helst 5/10sek eller motsvarande i någon annan valuta. Detta är väl såklart ingen exakt vetenskap men jag rekomenderar det som funkar för mig. Anledningen till att du spelar på flera bord är enkel. Du har totalt lika mycket pengar i spel som om du hade suttit med 2000kr på ett bord, men du gör en bättre riskspridning. Du kan med lätthet ta ett badbeat för hela ditt inköp utan att det är en katastrof. Anledningen till du tar 20% av rullen och inte mindre, som många exepter menar (som inte tar sina idéer ifrån mig), är att du garanterat kommer att tröttna på att grinda i timmar för så liten vinst som det normalt skulle ge.

5. Tidsbegränsa och följ dina egna regler. Personligen orkar jag inte sitta mer än 3 timmar om jag spelar 3 bord och det är nog ganska mänskligt. Tänk dessutom likadant vid pokerbordet som du gör i skidbacken. Skit i sista potten för dagen, känn inte att du ska göra en sista tokrush för att du ska logga av efter nästa hand. Stäng bara ner. 6. Pengar du har i din rulle är verkliga. Lev för dom, gör uttag av vinster och spendera, men spara alltid den summa du anser att just du behöver för att kunna spela det spel du vill på de nivåer du vill. Du ska aldrig någonsin bränna hela din rulle på något annat än poker, speciellt inte när du spelat upp den och därigenom kommit upp dig i nivåer. Du kommer inte klara av att gå ner igen och grinda startnivåer på rätt sätt när du väl fått smak på "stora" pengar. Trust me, jag talar av erfarenhet.

7. Pengar du har på pokerbordet däremot är inte verkliga. Sura aldrig över att du "var uppe på 4 inköp men torskade ner det igen". Sånt händer. Du gjorde förhoppningsvis rätt, men du hade oflyt. Siffran vid bordet är poäng och ditt enda mål är att under dina 3 timmar öka den siffran, lite eller mycket. Siffran förvandlas inte till pengar förän du fört tillbaka kapitalet till kontot, fram tills dess är det Tetris.

Jag slänger med en extrapunkt som jag själv anammar, även om den inte ingår i min berömda 7-stegsraket: Även om du teoretisk skulle lyckas dubbla hela din rulle på en sittning med dessa 20% på borden, ska du inte direkt gå upp. När du ökat rullen med ca 50% tycker jag däremot att du kan ta ett skott på högre nivåer. Nu har du alltså 15.000 sek i rullen och då tycker jag personligen att du kan ta dina vanliga 20% (3000sek) och sätta dig med hela den summan på ett bord, gärna där 3000 representerar halva maxinköpet. Detta är en stor risk, men det kan ge potentiellt stor vinst. Välj själv om du tycker att den här punkten är lämplig för dig eller inte, personligen tröttnar jag på att bli FÖR disciplinerad och måste få toka till det ibland, men jag gör det gärna kontollerat. Sen återgår du till dina regler. Jag tror på fullt allvar att hanteringen av pengar är minst lika viktigt som själva spelteorin, kanske snäppet viktigare när du kan de grundläggande beräkningarna och ser beslutsunderlag.

Kanske håller du med mig, kanske inte. Men fundera på hur du ska hantera pengarna och var ärlig mot dig själv när du ställer dig frågan "skulle detta kunna hjälpa mig att bättre vinstmaximera?". För mig funkar det, mitt problem är att jag inte alltid följer mina egna regler och därför kan göra gruvliga förluster ibland på tusentals dollars. Trots det är jag en "vinnande spelare", och för mig personligen beror det till mycket stor del på ovan nämna punkter, i synnerhet punkt nr 2. Tyck till, lägg till, dra av.



Lycka till! // eder pokerrevisor theadmin

Kommentarer
Postat av: Ellis

Jag ber om ursäkt, OKEJ? Men vi alla är svaga någon gång..



Jag har bara sett en del av dexter - då blev han avsugen av någon tös, så jag antog att det jag hört om att han är en kallblodig mördare var fel?

jag skulle inte vilja suga av en kallblodig mördare?

2008-12-17 @ 12:47:08
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Vickie Blowjobsson eller va du nu fått för bild av mig

Du! Det här orkar ja verkligen inte läsa...blev först så himla gla´"å vilken lång (blog)- hurra" och sen byttes känslan mot den största besvikelsen ever...VARFÖR gör du så??!! ÄR du sur eller? Pokerskiten kan du lägga på nån annan blogg så ja slipper drabbas av det här gång efter annan. Ja kan nästan få en känsla av att du inte tycker om mig och försöker straffa mig eller nåt när du gör såhär...nä..ja tar lite lunch, torkar tårarna och kommer igen. Skulle ju vara fint med en hyllning förstås, som plåster på såren. Yours truely;)

2008-12-17 @ 13:15:59
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: Ellis

I agree Vickiii!...





Du vet att du är min klara favorit och att jag verkligen ber om ursäkt för min "Jag hatar dig"-text.

Eller....?

Jävla mupp som bara sticker och kommer tillbaka med världens uppläxning, hoppas du sätter biran i halsen! Puss

2008-12-17 @ 13:30:37
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: theadmin

Ni är alla obildade och oigenomtänkta människor.. Eller vänta, ni är ju kvinnor.. My bad, ni är ju sådär by design, out of box så att säga.. :)



Ni älskar mig, det vet ni! :)

2008-12-17 @ 16:06:14
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: Vickie

RARING! Ödmjukheten klär dig inte ett skit..daaah! hehe..of course we love u...hur illa du än behandlar oss gråter och hulkar samt letar reda på julklappssnöre att hänga sig i

2008-12-17 @ 19:38:29
URL: http://worldofvickan.blogg.se/
Postat av: mike

hahahaha, skulle alla era kommentarer här vara förolämpningar? tragiskt må jag säga.. BWAHAHA!

2008-12-18 @ 23:15:23
URL: http://mikey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback