Valterego Invitational II

Bilen skulle gå ifrån Kumla vid 13.00 på lördagen, så var det tänkt. I vanlig ordning var undertecknad sen efter ett långt stopp på systemet och ett ännu längre stopp vid bankomaten, men väl vid halv 3-snåret hämtade jag upp Jonas "Perfect" Petterson och styrde bilen mot Casa de Rosenberg och Västerås.

Framme i dörren blev vi varmt välkomnande av Erik, allas vår Valterego, och Johan "Indiscreet" Kretz. Indi var uppenbarligen i full färd med att dokumentera pokersveriges dekadenta leverne, för videokameran petades i nyllet redan ett kliv in i hallen.


Hefo och Bengan slöt upp i samma veva, en jäkla massa nygamla ansikten gjorde entré och halvbekanta handslag ägde rum. Vi fick alla förmånen att bli presenterade för Lisa, Eriks ohyggligt mycket bättre hälft, och det stod snabbt klart att Lisa var den som skulle inneha en central roll under kvällen. Med chili, kaffe, allmänt servande och inte minst genom att upplåta sitt hem till en massa inte alltid så välpolerade bohemer, hjälpte hon till för att göra kvällen till vad den blev.

Tack Lisa!


Nåja. Strax efter utsatt tid lottades det fram bordsplaceringar och snart var första handen spelad. Själva turneringen bygger på 3 enbordsturneringar där topplaceringarna ger poäng. Flest poäng efter alla spelade delturrar ger finalbord. Ett grymt bra upplägg som dels gör turneringen mer lättadministrerad än en 30-personers freezeout, och dessutom garanterar relativt mycket spel även om man åker ut tidigt.


För min egen del blev det precis så. Snart hittade jag 10,10 och höjde upp. En syn. Med 9-hög flopp betar jag ut pott. Steksynen är ett faktum och fjärdegatan bjuder på en dam. Jag checkar och efter en stunds funderande så kommer ett lågt sneakerbet. Vad har han? Klart att han har mig slagen, det fattar jag, men kan han lägga? Eller kan han helt enkelt sitta på ett bra Ess?
Aja, skit samma, det väntar sidospel och "losers lounge" med TV-spel och "all-in" är ett faktum ifrån min sida. Stek. Stek. Syn. Par i kungar. River är blank och ger mig respass ut ur turneringens första deltävling. Oväntat.
 

Något som däremot inte alls är oväntat är att Hefo och Perfect, numera kallad "den lille stridsvagnen", också är utslagna och vi samlas utanför och byter pokergnäll och röker några snabba cigaretter. Självklart är Ola Brandborn också utslagen efter en tom showdown-syn med AJ och har fått se sig slagen mot AQ. Därefter losers lounge och Buzz med Ola, Hefo och Stridsvagnen.


Nästa turre är snarlik den första, jag är allmänt rutten och åker snabbt. Inte mig emot dock, Stridsvagnen och jag har ett 30-tal pilsner med oss som inte kommer att dricka sig själva. Det fina med att dricka pilsner och spela poker är ju som bekant att man blir mer och mer skarpsynt, oddsberäknande och tålmodig ju mer man dricker. Eller hur var det nu?
Något man kanske snarare blir är riskbenägen, och tur är det för vore det inte för alla sidospel så skulle jag ha åkt ifrån Valterego Invitational som en förlorande pokerspelare. Nu blev det inte så. 100-kronors sidogrytor med "Long Lasting bets" som var 4 gånger så höga som inköpet gjorde att jag trots allt kan titta tillbaka på helgen och inse att jag faktiskt vann några kronor. Well well..


Vid tredje turneringen så hamnade jag och Den Lilla Stridsvagnen vid samma bord. Underbart. Vi var båda lagom förfriskade vid den här tidpunkten, och även om det snackades en del fyllesnack vid bordet så tror jag inte att någon tog illa upp, snarare tvärt om. Undertecknad sjöng "Rule Britannia" vid varje bettingrunda, Stridsvagnen synade en showdown för hela sin stack med pocketfyror och en bräda där alla kort var högre. Hånen stod som spön i backen och trots att en del saker som sades var kanske allt annat än vänliga så var stämningen mer än hjärtlig. Fria hån är ju som bekant nöten.


Hur som helst så åkte jag ur även den tredje och sista delturneringen, antagligen på något högst oturligt sätt som inte var mitt fel. Jag minns faktiskt inte. Sidospelen haglade och några turrar startades upp, med blandad framgång för undertecknad. Framåt småtimmarna, eller snarare morgonkvisten, satt bara jag och Perfect - Stridsvagnen, kvar i huset. Heads up om en femhundring? Shuffle up and deal Sir...


"Hur många händer går det innan någon vunnit tror du? 3 eller?" - "Nej jag tror det går uppåt 10 faktiskt". Tre händer senare drar jag ut honom med 73 och hans monstersyn med Q9 får inte stå. God natt.


Dagen efter är en odysee i väntande på att bakfyllan ska lägga sig och att man ska bli bilfärdig. Återigen ett stort tack till Lisa och Erik för gästfriheten och frukosten. Får jag tillfälle så återgäldar jag gärna tjänsten. Innan det är dags att åka hem så får vi förmånen att garva lite åt och med Ola som sin vana trogen har missat tåget, det är inte alla som kan stå på fel perrong och se tåget åka förbi. Eller missa flyger till Warszawa med en dag heller, för den delen. Men det är ju inte min story att berätta. (No hard feelings Ola.. :-)


Avslutningsvis vill jag tacka alla sköna människor för att kvällen blev så lyckad. I ingen speciell ordning, tack till:


Lisa och Erik - för att ni upplät ert hem och gjorde kvällen till en fest i flera bemärkelser.
Indiscreet - För att du är en riktig pajas med hjärtat på rätt ställe. När kommer filmen?
Hefo och Bengan - För att ni är så jävla sköna människor båda två.
Stridsvagnen - För att du är den absolut sämste fylleslaskaren som någonsin skådats.
Birgitta Ländin - För att du är en så trevlig person och ödmjuk medspelare trots framgångar.
Karin Lundgren - För att du är så ruskigt bra på spelet och för att du inte går att tilta med vilka medel man än må försöka.
Jodan - För att du är rolig som fan, och iklär dig rollen som lillebror när man på fyllan känner att man vill ha en.
Ola Brandborn - Helt enkelt för att du är du och lockar till garv.
Peder Månsson - För att du visade dig vara den riktiga partysnubbe man hoppades på trots ditt träiga ämbete.


Förutom ovan nämnda, tack till alla. Jag minns inte alla namn, men det var Klykor, Totalfarsor, Sillidillar och fan och hans moster. Tack för skönt lir, sköna kommentarer och en jävligt bra kväll! Jag blev så inspirerad att jag faktiskt kommer att göra något liknande tillsammans med Den Lille Stridsvagnen under början av 09 hemma i Kumlabunkern. Hoppas att många av oss ses då!


Over and out! / eder theadmin


Kommentarer
Postat av: Indi

Men, va fan? Andra blogginlägget om Valterego Invitational där jag benämns som "pajas".

Varför inte något mer välfunnet, som "prominent pokerpersonlighet" eller helt enkelt "min andlige vägvisare"?

2008-11-19 @ 17:31:56
URL: http://indipoker.se
Postat av: theadmin

Jag ber naturligtvis om ursäkt Indi, men du måste förstå med vilket oerhörd respekt det ordet används när det gäller din fantastiska persona.



Härdanefter ska jag benämna dig i ditt rätta element, alltså "spirituell, teoretisk och praktisk vägledare på livets bana". :)

2008-11-19 @ 18:59:50
URL: http://theadmin.blogg.se/
Postat av: Risan ( sidogrytor spelaren )

Fan jag skulle absolut komma till kumla för att få spela ett par sidogrytor med er. Riktigt skönt gäng som var samlade under Valterego Invitational II i helgen.

2008-11-21 @ 11:24:34
Postat av: theadmin

Risan,



I så fall kan du härmed se dig själv som inbjuden! En mer formell sådan kommer vad det lider.. =)

2008-11-21 @ 15:25:55
URL: http://theadmin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback